dinsdag 20 mei 2008

Sapa!!

Hallo allemaal,

We hebben even een kort momentje om te internetten, dus werken we even snel de blog bij. De afgelopen twee dagen en drie nachten zijn we onderweg geweest naar het Noordelijkste puntje van Vietnam tegen de grens van China aan. We zijn met de nachttrein vertrokken naar Sapa. In de trein hebben we twee leuke mannen, Wai Hun en Ben, leren kennen die samen op reis waren. Zij kwamen uit Maleisie en China. Zij lagen bij ons in de slaapcoupe. We hebben echt hele leuke gesprekken gehad en ons kapot gelachen met ze. Uiteindelijk hebben we toch maar geprobeerd iets te slapen wat niet helemaal lukte en erin resulteerde dat we twee tot drie uur slaap hebben gekregen. We werden pas gewekt op het moment dat we op het station Lao Cai stopten. Het was dus flink rennen geblazen want je werd de trein zowat uitgejaagd. Vanuit Lao Cai gingen we met de bus naar Sapa waar we in het hotel konden inchecken en een snel ontbijt kregen. Vervolgens moesten we weer snel in de bus om naar de markt in Bac Ha te gaan. We moesten weer de hele weg terug naar Lao Cai. Dit waren maar 30 km maar daar deden we wel dik een uur over. Vanuit Lao Cai door naar Bac Ha was nog eens dik twee uur over hobbelwegen door de bergen. Maar wel heel erg mooi om door deze omgeving heen te rijden. In Bac Ha is op zaterdag en zondag een markt waar bergvolkeren bij elkaar komen om handel te drijven. Verder is het aardig toeristisch geworden. De vrouwen van die volkeren (etnische minderheden) zijn gekleed in hele mooie kleurrijke kleding en de markt is een ervaring op zich. Deze mensen noemen zich de Flower H' mong. Jammer genoeg was het weer niet echt heerlijk.Tijdens de markt was het gelukkig droog. Op de terugweg zouden we stoppen bij een dorp en toen we daar aankwamen regende het een beetje. Na een korte wandeling het dorp in begon het echt te stortregenen. Binnen no time waren we nat tot op de onderbroek maar gelukkig is het hier niet koud erbij. Toch maar snel terug naar de bus.

Aangekomen in Sapa kregen we een hotelkamer met mountainview. De deuren naar de twee balkons sloten voor geen meter en je kon er gewoon onder en bovendoor kijken. Jammer genoeg was het overal vrij mistig waardoor je niet echt de bergtoppen kon zien. Maar dat uitzicht dat er was was heel erg mooi. In de avond bleef het maar regenen en aangezien wij geen regenjassen hadden zijn we in het hotel moeten blijven. Er was sowieso niet meer veel te doen in het dorp door al die regen. Dus maar een lekker avondje op de hotelkamer gebivakkeerd. Even reisverslag bijgeschreven en op tijd, tussen 21 en 22 uur gaan slapen.

Volgende morgen regende het nog steeds en na een noodle soup ontbijt ( voor ons vreemd maar wel lekker), gingen we op een trekking tocht. We hebben wel eerst voor ons beide een fatsoenlijke poncho gekocht. We kregen een gids in de vorm van een vrouwelijk lid van de Black H'mong. Dit is ook een etnische minderheidsgroep. Samen met haar hebben we een mooie wandeling gemaakt door de rijstvelden richting een van de dorpen van haar stam. Zij was heel erg lief en vertelde ons alles wat we wilden weten. Onderweg zijn we op een school gestopt en daar hebben we onze hele zak met pennen die we bij ons hadden achter gelaten. De kinderen waren er blij mee.

Omstreeks 15.00 uur waren we terug in het hotel waar we ons even konden douchen en daarna zijn we nog het dorp ingegaan waar we wat kleine spulletjes hebben gekocht. Na een snel diner moesten we weer terug in de bus om onderweg te gaan naar Lao Cai om de nachttrein terug naar Hanoi te halen. De bus was afgeladen vol en toen we net vertrokken waren kwam Ben tot de ontdekking dat hij zijn gsm in het hotel vergeten was. Dus hij uit de bus en achter op een motor terug naar het hotel om zijn gsm te halen. Hij was snel terug en toen gingen we weer verder. Terugreis met trein was weer erg gezellig want zaten weer samen met Ben en Wai Hung. Omstreeks 04.30 uur kwamen we aan in Hanoi en met een taxi terug naar ons hotel daar. Het is nu 05.00 uur en over drie uurtjes vertrekken we voor een twee daagse boottacht door Halong Bay. Daarna zullen jullie wel weer iets van ons horen.

Wij hebben het hier echt goed naar onze zin. Het is een mooi en heel erg vriendelijk land. Het is hier echt genieten.

Tot snel,

Liefs!

Serena zei

Goh, jullie zijn echt in de mood om lange verhalen te schrijven he...
Als ik het lees is allemaal prachtig wat jullie zien, alleen jammer van de regen uiteraard. Ik ben erg benieuwd naar de foto's!!!!!
Geniet van de boottocht!!!

Liefs Serena

mariet zei

Hoi lieverds
Goed te weten dat alles oke is en jullie het zo naar de zin hebben. Waren blij weer van jullie te horen. Hier is ook alles goed Kermis in Geleen, mooi weer en ik 5dagen werken in het gesticht deze week. Wat wil een mens nog meer.
Papa heeft zojuist gebeld met Frank. Met Senna gaat het prima. Zit in een hele leuke groep honden en heeft het reuze naar haar zin. Geen van deze honden heeft galopkak, dus Senna ook niet. Frank zei dat hij Senna een hele lieve hond vond. Leuk he.
Is toch weer een hele geruststelling he. Verder niks nieuws van hier te melden.
Wanneer komen de foto's??? Zijn wel nieuwsgierig.
Fijne tijd nog daar en we kijken uit naar het volgende berichtje.
Dikke kus uit Geleen

x zei

Hey, we missen jullie echt !!!!! Niet ff bellen wanneer er iets is, dat gaat nu ff niet. Was laatst blij met je SMS-je. Ik hoop niet dat jullie het zo mooi vinden dat jullie terug gaan en willen blijven. Ik hoop wel dat jullie een fantatstische tijd en ervaring hebben voor later. Hier gaat alles zijn gangetje. Huis nog niet verkocht!!!! Tot snel en genieten maar. Groeten van Patrick, Chantal, Tim en een kusje van jullie pete-kind Robin !!!!